Ανακοίνωση για την 21η Μαρτίου Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και του Ρατσισμού

Η 21 Μαρτίου είναι η Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη των
Φυλετικών Διακρίσεων και του Ρατσισμού

Η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και του ρατσισμού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Καθιερώθηκε το 1966 από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών σε ανάμνηση ενός τραγικού συμβάντος που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη.

Στις 21 Μαρτίου του 1960, η αστυνομία της ρατσιστικής -τότε- Νοτίου Αφρικής πυροβόλησε εν ψυχρώ κατά μιας διαδήλωσης φοιτητών στην πόλη Σάρπβιλ, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 70 άνθρωποι. Οι νεαροί διαδηλωτές διαμαρτύρονταν ειρηνικά κατά των νόμων του Απαρτχάιντ που είχε επιβάλλει το καθεστώς της λευκής μειοψηφίας στη χώρα, εφαρμόζοντας τη θεωρία της ανισότητας ανάμεσα στις φυλές

Στη χώρα μας, με βάση το Σύνταγμα της Ελλάδος, εξασφαλίζεται στον καθένα το «δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη […] Όλοι όσοι βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής, της τιμής και της ελευθερίας τους, χωρίς διάκριση εθνικότητας, φυλής, γλώσσας και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων…» (άρθρο 5 §2 και 3 του Συντάγματος).

Παράλληλα, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 4 του Ν. 3304/2005 «Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης», απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση διάκριση λόγω εθνοτικής καταγωγής στον τομέα της εκπαίδευσης.

Επίσης, οι διεθνείς συμβάσεις που έχει συνυπογράψει η χώρα μας (Διεθνής Σύμβαση των Ανθρωπίνων  Δικαιωμάτων, Ν. 2462/1997 – ΦΕΚ 25/26-02-1997, τ. Α  Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού Ν.2101/1992 – ΦΕΚ 192/02-12-1992, τ. Α) δίνουν τη δυνατότητα στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς να υπηρετούν καθημερινά και να προάγουν τις αξίες του σεβασμού στην ανθρώπινη ύπαρξη, την ελευθερία, την ισότητα και την αλληλεγγύη, για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία της χώρας μας. Δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να διαμορφώνουν δημοκρατικούς και ενεργούς πολίτες, με κριτική σκέψη, ικανούς να αντιμετωπίζουν φαινόμενα ρατσισμού και φυλετικών διακρίσεων και έτσι οι εκπαιδευτικοί δύνανται να οικοδομούν ένα σχολείο αλληλεγγύης, ανοχής, και σεβασμού των δικαιωμάτων όλων των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα στις μέρες μας, πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς και (βάσει του θεσμικού πλαισίου και τα Αναλυτικά Προγράμματα (Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ.)) να μην επιτρέπουν παρεμβάσεις από εξωθεσμικά κέντρα και παράγοντες που καμία σχέση δεν έχουν με τα δημοκρατικά ιδεώδη και τις αξίες της ανθρωπιστικής μας παιδείας.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης μέσα στο σύγχρονο πλουραλιστικό και πολυπολιτισμικό πλαίσιο αναδεικνύεται πρωταρχικός. Η εκπαίδευση πρέπει να μετασχηματίζει τις δράσεις και τον προσανατολισμό της, υιοθετώντας πρακτικές που να διέπονται από το ανθρωπιστικό ιδεώδες, τις αρχές και αξίες της Δημοκρατίας, ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της  υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το Σχολείο έχει όλα τα εργαλεία για να βοηθήσει τους μαθητές να ανοικοδομήσουν τις αξιακές  τους θέσεις και να τους καθοδηγήσει ατομικά και ομαδικά στην:

1. Ειρηνική συνύπαρξη των ατόμων που ζουν σε μια χώρα, στη βάση της ισονομίας και της ισότητας.

2. Αλληλοκατανόηση και αλληλεκτίμηση μεταξύ των ανθρώπων.

3. Αποδοχή και το σεβασμό της πολιτισμικής ετερότητας, γιατί η διαφορά είναι δικαίωμα και όχι προνόμιο.

4. Καταπολέμηση ρατσιστικών τάσεων, προκαταλήψεων και εκδηλώσεων μισαλλοδοξίας και ξενοφοβίας, ώστε οι διαφορετικές κοινωνικές ομάδες που ζουν σε μια χώρα να μπορούν να επικοινωνούν απρόσκοπτα μεταξύ τους και να συμβάλλουν για την πρόοδο και την ευημερία της.

5. Εμπέδωση της αλληλεγγύης.

6. Παροχή ίσων ευκαιριών σε όλα τα άτομα για εργασία, εκπαίδευση και κοινωνική και οικονομική ανέλιξη και πρόοδο.

Για να μπορέσουν όμως να γίνουν πράξη τα παραπάνω που αναφέρονται στην εγκύκλιο του Υπουργού, τα οποία μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους , θα πρέπει  παράλληλα να στηρίζονται και από τη σχετική νομοθεσία. Πώς μπορεί, όμως, να γίνει αυτό όταν η κυβέρνηση αποφάσισε να «παγώσει» τον νόμο Ραγκούση;  Ένα νόμο που για πρώτη φορά ασχολείτο με τα ζητήματα των παιδιών των μεταναστών, κάνοντας δειλά βήματα προς την παραχώρηση ιθαγένειας και την πολιτογράφηση. Αυτά, σε πολλές χώρες της Ευρώπης, έχουν συμβεί πολύ νωρίτερα και σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Με το συγκεκριμένο νόμο, η νόμιμη παραμονή και των 2 γονιών για μια 5ετία, η 6ετής φοίτηση σε ελληνικό σχολείο και οι εξετάσεις ελληνικής ιστορίας ήταν οι βασικές προϋποθέσεις για την παραχώρηση ιθαγένειας: ως αποτέλεσμα, από τα 200 χιλιάδες παιδιά μόλις 6 χιλιάδες κατάφεραν μέχρι σήμερα να πάρουν την ιθαγένεια, δηλαδή μόλις το 3%. Και τώρα η κυβέρνηση θέλει να μειώσει ή και να εξαφανίσει ακόμα και αυτό το αστείο ποσοστό. Διακόσιες χιλιάδες παιδιά μεταναστών γεννήθηκαν ή ήρθαν σε μικρή ηλικία σε αυτή τη χώρα. Εδώ μεγάλωσαν, εδώ σπούδασαν. Τους αποκαλούμε και 2η γενιά μεταναστών, αλλά η μόνη πατρίδα που έχουν γνωρίσει είναι η Ελλάδα. Πολλά δεν είναι πια παιδιά, είναι εργαζόμενοι ή άνεργοι κι  εξακολουθούν να ζουν με την αγωνία του αύριο, γιατί στα δεκαοχτώ τους μετατρέπονται σε «παράνομους» μετανάστες προς απέλαση! Αυτό γίνεται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να κηρύξει αντισυνταγματικό το νόμο για την ιθαγένεια, με αντιδραστικές και ρατσιστικές «αιτιολογήσεις». Καλούμε, λοιπόν, τον Υπουργό Παιδείας να πιέσει την κυβέρνηση να επαναφέρει το νόμο Ραγκούση, με την ελάχιστη τροποποίηση για να γίνει συμβατός με την απόφαση του ΣτΕ, ως ένα στοιχειώδες βήμα δημοκρατίας. Ζητούμε να εναρμονιστεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο με τις Διεθνείς Συμβάσεις που έχει συνυπογράψει η χώρα μας και με το πνεύμα του Συντάγματος της Ελλάδας.

Άνθρωποι που ζουν για χρόνια στην χώρα μας, κάνουν οικογένειες, δουλεύουν, πληρώνουν ένσημα και φόρους, είναι φίλοι μας και γείτονές μας: έχουν κάθε δικαίωμα να έχουν δικαιώματα. Ο  αγώνας Ελλήνων και μεταναστών στην Ελλάδα είναι κοινός. Ανήκουμε στην ίδια κοινωνία, θέλουμε μια καλύτερη ζωή χωρίς φτώχεια, εγκληματικότητα, ανεργία και εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Ιθαγένεια για τα παιδιά των μεταναστών σημαίνει πραγματική δημοκρατία για όλη την ελληνική κοινωνία. Δικαιώματα στα παιδιά των μεταναστών σημαίνει δικαιώματα για όλα τα παιδιά. Και όμως, στις μέρες μας, παιδιά λιποθυμούν από την πείνα στα σχολεία ή αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την εκπαίδευση, παρά την «υποχρεωτική 9ετή φοίτηση» που επικαλούνται υποκριτικά και οι δικαστές του ΣτΕ στην απόφασή τους.

Αγωνιζόμαστε για μια κοινωνία, για χώρους δουλειάς και για ένα σχολείο τα οποία θα σέβονται όλους τους ανθρώπους, χωρίς διακρίσεις καταγωγής, χρώματος, θρησκείας, ή ακόμη και μόρφωσης, εμφάνισης ή υγείας. Το σχολείο πρέπει να χωρά όλα τα παιδιά και όλη τη γνώση, με τη λήψη μέτρων για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη. Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να προχωρήσουν σε δραστηριότητες και εκδηλώσεις μέσα στα σχολεία στις 21 Μάρτη, Ημέρα κατά των Διακρίσεων του ΟΗΕ, σε συνεργασία με γονείς και Δήμους.

Η ομάδα Εκπαιδευτικών Ευαισθητοποίησης
κατά των Διακρίσεων και του Φασισμού που
λειτουργεί στο πλαίσιο της ΕΛΜΕ ΗΛΕΙΑΣ

This entry was posted in ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ & ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s